Coaching bij gedrag

Leer je autisme of ADHD beter begrijpen.

Niet alle mensen met ADHD zijn even druk en niet iedereen met autisme vindt communiceren lastig. In coaching bij gedrag gaan we op zoek naar specifieke kenmerken van jongeren die vaak een link met hun stoornis hebben. Als je dit weet/begrijpt kan je er zelf vaak beter mee omgaan. Daarnaast voelen veel jongeren zich eenzaam of piekeren veel. Bijvoorbeeld als gevolg van Corona waardoor school en vriendschappen anders dan normaal lopen. Hoe coaching hierbij helpt lees je op deze pagina.

Bij de volgende onderwerpen kan ik je helpen
  • Autisme/ADHD begrijpen (psycho-educatie)
  • Omgaan met prikkels
  • Stress
  • Faalangst
  • Teveel gamen
  • Piekeren
  • Eenzaamheid
  • Sociaal onhandig
  • Vriendschappen aangaan en vasthouden
  • Leren denken in oplossingen
Praktijkvoorbeeld Stijn

Coaching bij gedrag gaat over het bewust maken van gedrag bij jongeren, samen onderzoeken wat er achter het gedrag zit en wat iemand nodig heeft om weer goed te functioneren.

Neem de 15-jarige Stijn (niet zijn echte naam), bekend met de autisme-vorm PDD-NOS en leerling in 3 havo. Op school gaat het niet zo goed; hij haalt matige cijfers en spijbelt soms. Zijn ouders noemen hem game-verslaafd. Bij presentaties voor de klas voelt Stijn veel onrust bij zichzelf. In de coaching hebben we gewerkt aan minder gamen en meer bezig zijn met andere hobby’s, zoals het vliegen met zijn drone. Om zich rustiger te voelen bij een presentatie hebben we dit geoefend en kent Stijn tips om zich te ontspannen. Ook bleek dat hij nooit vragen stelt aan docenten, terwijl hij wel veel vragen had. Na een gesprek op school is afgesproken dat docenten Stijn stimuleren om tijdens elke les om uitleg te vragen. Uiteindelijk gaat Stijn over naar de vierde klas, zit hij minder achter zijn computer en hebben ouders en Stijn beter contact met elkaar.

Vragen over coaching bij gedrag?

CONTACT