Coaching bij zelfstandigheid

Zelfstandigheid ontwikkelen is dé kerntaak voor jongeren.

Als puber heb je je te ontwikkelen om zo steeds meer afstand van je ouders in te nemen. Dat gaat met vallen en op staan en bij pubers met autisme automatiseren taken niet vanzelf. Daarom is een coach die tijdelijk naast je puber staat reuze nuttig!

Zelfredzaam

Of het nu gaat om de puber van 13 jaar die zijn of haar bed niet zelf uitkomt om naar school te gaan. Of de 19-jarige die vanuit autisme niets zelfstandig lijkt te kunnen regelen. Meer zelfstandig en zelfredzaam gedrag is wat ouders graag zien bij hun kind én de maatschappij ook verwacht. Soms spelen er problemen in de communicatie zoals niet om hulp vragen. Een andere keer blijkt het lastig om iets wat je hebt geleerd op school, ook toe te passen op stage. En tot slot.. pubers zijn ook zeker lui en moeten dan ‘aangezet’ worden. Lees hieronder bij welke onderwerpen coaching helpt.

Bij welke leerdoelen helpt David?
  • Op tijd naar bed en er op tijd weer uit
  • Dragen van schone kleren en gebruiken van deodorant
  • Vanaf 13 jaar vinden van klusjes en later een bijbaan om zo met geld leren omgaan
  • Oefenen met koken als voorbereiding op wonen op kamers
  • En als alle oefening niet genoeg is, begeleiding bij wonen op kamers
Praktijkvoorbeeld Lotte

Coaching bij zelfstandigheid is vooral praktisch gericht. Bijvoorbeeld door taken samen voor te bereiden of te oefenen.

Neem de 14-jarige Lotte (niet haar echte naam) die een autisme spectrum stoornis heeft en in klas 2 van de havo zit. Haar ouders zouden graag zien dat ze meer vriendinnen heeft en meer onderneemt naast school. In gesprek met Lotte blijkt ze hier in eerste instantie zelf minder behoefte aan te hebben. Recent onderzoek naar autisme laat zien dat mensen met autisme evengoed dezelfde behoefte hebben aan contacten met anderen, maar raken ze bijvoorbeeld sneller overprikkeld dan mensen zonder autisme. Bij doorvragen vindt Lotte het ook heel gezellig om te praten met vriendinnen maar vindt ze het lastig om dit te organiseren. En ze moet hiervoor voldoende tijd hebben, anders raakt ze in de stress. Daarom bespreken we welke activiteiten ze met welke vriendinnen zou willen doen én hoe & wanneer ze dit kan organiseren.

Het resultaat

Een tijdje later spreekt Lotte om de week af met een groepje meiden om samen muffins te maken en om films te kijken. Lotte en haar ouders zijn tevreden met dit resultaat!

Vragen over coaching bij zelfstandigheid?

CONTACT