Organiseren voor school is een extra uitdaging bij ASS en ADHD.

Wat zijn executieve functies?

Executieve functies zorgen ervoor dat we taken goed kunnen uitvoeren. Drie taken zijn daarbij belangrijk:

– Je kunnen inhouden om niet afgeleid te worden (inhibitie).
– Kunnen schakelen tussen taken (flexibiliteit).
– Informatie bewerken (zorgen dat kennis in het werkgeheugen terechtkomt).

Doelen bij coaching bij executieve functies

  • Overzien leerstof (planning, inhoudsopgave boek)
  • Jezelf kennen (je valkuilen weten)
  • Vooruitkijken/bijhouden (plannen/herhalen)
  • Terugkijken (leren van de vorige toets)
  • Verdiepen (meer informatie zoeken)
  • Structureren (eerst dit, dan dat)
  • Jezelf/omgeving organiseren (opgeruimde werkplek)
  • Jezelf vertrouwen (je kunt het)

Werkwijze

Bij de start van de coaching vraag ik de leerling om een vragenlijst in te vullen over onder andere een planning kunnen volgen, de aandacht vasthouden of motivatie voor het studeren. Daarna bepalen we een aantal doelen die we willen verbeteren. Hierna gaan we samen aan de slag met oefeningen, die later in de schoolpraktijk zichtbaar moeten worden gemaakt. Coaching is niet bedoeld als huiswerkbegeleiding.

Resultaat

Na de coaching hebben scholieren of studenten goed inzicht gekregen in wat voor hun de beste aanpak is bij plannen en organiseren van school.