Therapie naast coaching
Therapie bij denken, voelen en doen richt zich op veranderen van gedrag, door samen op zoek te gaan naar de oorzaken ervan om vervolgens te kijken naar oplossingen. Waar dit kan worden (deels) ook de ouders hierbij betrokken. Gezinnen vormen immers een systeem wat elkaar beïnvloed.
Brede kijk op jouw adolescent
Ik kijk graag verder dan naar het direct zichtbare gedrag van pubers, zoals urenlang gamen, vaak tot ergernis van ouders. Kijken met een holistische blik betekent dat je niet alleen kijkt naar een kind of jongere, maar ook naar het gezin, vrienden en omgeving. Deze holistische aanpak helpt jongeren om uitdagingen in hun leven beter te begrijpen en aan te pakken. Tijdens de therapie combineer ik verschillende therapeutische technieken om zowel het emotionele, mentale als fysieke welzijn van jouw zoon te bevorderen.
Een voorbeeld hiervan is cognitieve gedragstherapie die kijkt naar wat we denken, hoe we ons voelen en wat we doen.
Een andere voorbeeld is Acceptatie- en Commitment-therapie (ACT). Dit biedt een praktische zelfhulpmethode die jongeren helpt om direct aan de slag te gaan met oefeningen in de praktijk. Het traject bestaat uit vier stappen, waarmee jongeren inzicht krijgen in hun doelen, de obstakels die hen tegenhouden, de middelen die zij nodig hebben om hun doelen te bereiken, en hoe zij op koers kunnen blijven.
De gesprekken bestaan uit een combinatie van psycho-educatie (voorlichting) en uitdagende opdrachten waarbij jouw zoon zichzelf steeds beter leert kennen. Hierdoor wordt hij uitgedaagd om het geleerde direct in de praktijk te brengen. We gebruiken hiervoor online materialen via de site van Therapieland, werkboeken, kaartspellen, apps, spelmaterialen en methodes zoals ‘Geef me de 5’.
Vragenlijsten mentaal welbevinden
Afhankelijk van de hulpvraag van je zoon kunnen we gestandaardiseerde vragenlijsten inzetten die een goed beeld van het huidige functioneren van je zoon laten zien. Zo kunnen we kijken naar eventuele kenmerken van autisme of ADHD (wanneer er geen diagnose bekend is, maar er wel vermoedens zijn). Een ander instrument is de Kidscreen, die helpt bij het bepalen van de kwaliteit van leven van kinderen en jongeren, zoals zij dit zelf ervaren. Onder kwaliteit van leven wordt verstaan het fysiek, emotioneel, sociaal en cognitief functioneren. Tijdens het intakegesprek bespreken we welke vragenlijsten het meest geschikt zijn om te gebruiken.
Dit zijn de 10 meest gestelde hulpvragen
- Omgaan stress en prestatiedruk
- Ontwikkelen positiever zelfbeeld
- Omgaan met faalangst
- Minder piekeren
- Overprikkeling
- Autisme camoufleren
- Hooggevoeligheid
- Boosheid
- Te veel gamen of sociale media
- Gepest worden of zelf pesten