Coaching bij zelfstandigheid

Zelfstandigheid ontwikkelen is dé kerntaak voor jongeren.

Pubers en jongeren zijn leuk én soms onuitstaanbaar voor menig ouder, wanneer ze niks kunnen vinden in de puinhoop op hun kamer of steeds te laat van huis gaan op weg naar school, terwijl de broodtrommel nog in de keuken staat. Het hoort allemaal bij opgroeien en zelfstandig worden natuurlijk en kinderen met autisme of ADHD lijken hier wel meer last van te hebben. Zelfstandig worden kost hen meer tijd en ze hebben hier meer hulp bij nodig, zo zie ik in de dagelijkse praktijk.

Ritme

Het aloude rust, reinheid en regelmaat-principe pas ik graag toe in de begeleiding van jouw kind. Dit begint met zoveel mogelijk vaste bedtijden, liever geen gebruik van een beeldscherm een uur voor het slapen en een opgeruimde kamer. Takenlijsten aan de muur en herinneringen in de telefoon kunnen helpen bij de dagelijkse taken.

Gamen

Zelf ben ik geen gamer en ben er zeker niet op tegen, juist omdat gamen ook voordelen biedt. Denk aan sociale contacten die online vaak makkelijker verlopen bij jongeren met autisme dan in real-life. En games zijn voorspelbaar en dagen uit. Maar als je kind niet meer kan stoppen en niets anders meer doet, dan ga ik hierover graag met hem of haar in gesprek.

Zelfzorg

Een ander veel voorkomend onderwerp is persoonlijke hygiëne. Vanaf de puberleeftijd wordt douchen en deo gebruiken meer nodig en dat gaat vaak niet vanzelf. Ik bespreek dit en vooral wat iemand kan doen om er dagelijks aan te worden herinnerd?

Bijbaan en studiekeuze

Graag zoek ik samen met jouw kind naar een bijbaantje. Dit geeft meteen een beter beeld van beroepen en is een mooie aanleiding om het over geld (sparen) te hebben. Ook ondersteun ik bij het maken van een studie- of beroepskeuze. Bij het zoeken van een studie vertel ik altijd dat jongeren geen keuze maken voor het leven. Mijn ervaring is dat het maken van een beroepen-test niet zoveel oplevert, omdat voorbeeld-beroepen niet duidelijk zijn of niet aanspreken. Je kunt daarom kijken naar wat je als jonger kind leuk vond en wat anderen bij je vinden passen. En of je liever een doener of een denker bent? Ik zie met name veel jongens die zonder lang nadenken kiezen voor een beroep als computer-programmeur, omdat ze graag achter hun eigen computer zitten. Dat kan een prima keuze zijn, maar ik spoor hen wel aan om vooral breder te kijken. Bijvoorbeeld door het bezoeken van open dagen en mee te lopen met iemand die je kent met het beroep wat je aanspreekt.

Op kamers

Jongeren met autisme ondersteun ik graag bij het wonen op kamers. Dat kan door alvast te oefenen met bijvoorbeeld samen koken. En tijdens het wonen door regelmatig op bezoek te komen (in het Gooi), om te zien hoe het zelfstandig wonen lukt.

Resultaat

Na de coaching zijn kinderen meer zelfstandig, presteren beter op school en voelen zich prettiger.

Vragen over coaching bij zelfstandigheid?

CONTACT