Zelfstandigheid ontwikkelen is dé kerntaak voor pubers, zowel thuis als op school.

Aanpak 

Van kinderen wordt steeds meer zelfstandigheid verwacht. Op school, thuis en tijdens vrije tijd. Bij autisme en ADHD is weten wat te doen in welke situatie extra belangrijk. Uitgangspunten zijn de bekende vragen; wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe?

Werkwijze

Voordat de coaching start is er een intakegesprek en daarna schrijf ik een zorgplan. Desgewenst kunt u eerst gratis en vrijblijvend kennismaken.

Hulpvragen

Ik help uw kind om niet tot stilstand te komen en effectief om hulp van anderen te leren vragen, zoals docenten, klasgenoten en ouders.

Samenwerken

Ik ondersteun uw kind door de regels van sociale vaardigheden te bespreken die bij autisme vaak onduidelijk zijn.

Zelfzorg

Ik help uw puber met het automatiseren van zijn of haar persoonlijke hygiëne, zoals douchen, deodorant gebruiken en schone kleren aantrekken. Belangrijk is ook goed slapen, waar pubers vaak moeite mee hebben. Door samen het dag- en nachtritme te bespreken kijken we wat helpt om beter te slapen. Ook aandacht voor opruimen van je eigen kamer.

Studiekeuze

Ik help scholieren om antwoorden te vinden op de vragen, wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik? We kijken samen naar de online informatie over studies en zetten deze op een rij. Ik zorg ervoor dat uw kind voorbereid de open dagen bezoekt. Zeker jongeren met autisme kunnen lastig een beeld vormen van een toekomstig beroep. Samen proberen we de juiste antwoorden op deze vragen te vinden. Bijvoorbeeld door op zoek te gaan naar een snuffelstage.

Resultaat

Na de coaching is uw kind zelfstandiger in het dagelijks leven, zoals je eigen kamer opruimen. Op school kunnen jongeren beter samenwerken met klasgenoten en om hulp vragen aan mensen om hen heen. Scholieren maken een bewuste studiekeuze.

Veel voorkomende hulpvragen

Opgeruimde kamer
studie- en beroepskeuze maken
Goede hygiëne en slaap
Sociale regels bij gesprekken kennen

Vragen over pubercoaching?

Contact