Skip to main content

Coaching bij school

Jezelf motiveren voor school, door te focussen op succes op de korte termijn

Veel schoolkinderen en scholieren hebben moeite met het plannen en organiseren van school, zowel op school als thuis. Naast dat hun hersenen nog niet volgroeid zijn, is het omgaan met autisme of ADHD een extra uitdaging voor hen.

Voorbereiding door online testen

Om goed te weten waar jouw kind moeite mee heeft met organiseren van school, maakt jouw zoon (thuis) 2 online testen: de Nederlandse Vragenlijst voor Effectieve Leerstrategieën én de Leer Motivatie Test. Deze vragenlijsten geven een goed beeld van de sterke en zwakke kanten van de aanpak van school door jouw kind. De uitkomsten van deze 2 testen komen in drie hoofd-onderdelen tijdens de coaching aan bod: jezelf organiseren, school organiseren en anderen organiseren.

Coaching bij jezelf organiseren

Coaching bij jezelf organiseren is gericht op de persoonlijke ontwikkeling van jouw zoon. Denk aan goed slapen, gezond omgaan met gamen en sociale media, omgaan met vriendschappen en vooruit kijken naar een toekomstig beroep of studie. Ook is er aandacht voor omgaan met ADHD of autisme en wat dit betekent voor het dagelijks leven van jouw kind.

Coaching bij school

Coaching bij school is erop gericht om jouw zoon een set slimme manieren van leerstrategieën aan te reiken en te motiveren om deze ook daadwerkelijk te gebruiken. Denk hierbij aan plannen, werkplek inrichten en omgaan met afleidingen. Ook weten wat voor jouw kind slimme manieren van leren zijn (zoals herhalen, aan je zelf uitleggen, zorgen dat je kunt starten met schoolwerk thuis) komen aan bod. Daarnaast is motivatie belangrijk om succesvol te zijn. Onderwerpen die hierbij aan bod komen zijn het nut zien van school, jezelf kunnen motiveren en vertrouwen dat je het ook écht kunt. De invloed van ADHD en autisme op organiseren en leren komen steeds aan bod tijdens de coaching.

Coaching bij anderen organiseren

Coaching bij anderen organiseren is gericht op goed samenwerken met klasgenoten en om hulp kunnen vragen bij docenten.

In gemiddeld 15 afspraken werken we aan deze onderwerpen
  • Jezelf organiseren door te werken met een planning
  • Slimmer leren door te herhalen, terug te kijken hoe je iets deed en te verdiepen in de stof
  • Concentratie verhogen in de klas
  • Omgaan met prestatiedruk
  • Je werkplek thuis organiseren voor minder afleiding
  • Weten waar je goed in bent en leuk vindt, zorgt voor een blik op je toekomstige studie of beroep
  • Anderen kunnen organiseren door samen te werken met klasgenoten
  • Meer zelfvertrouwen ontwikkelen door succeservaringen op te doen
  • Goed voor jezelf zorgen door goed te slapen, gezond te eten en verstandig om te gaan met gamen
  • Bij alle doelen is er aandacht voor hoe dit voor jouw kind werkt, vanuit autisme of ADHD

Benieuwd hoe Meijer Coaching jouw zoon kan helpen?

NEEM CONTACT OP